Muzička produkcija RTS
  • SRP
    • ENG
    • SRP
  • VESTI
  • ANSAMBLI
  • DOGAĐAJI
  • O NAMA
  • Naslovna
  • Moderna muzička enciklopedija
  • Galerije
  • KONTAKT

Mesec: septembar 2010.

Otvaranje sezone: Simfonijski orkestar RTS i Anika Vavić

avg 10 Pet 2018sep 21 Uto 2010 by Administrator MP
Naslovna » Archives for septembar 2010

sep 21 Uto 2010

Otvaranje sezone: Simfonijski orkestar RTS i Anika Vavić

U subotu 02. oktobra u Kolarčevoj zadužbini biće održan koncert Simfonijskog orkestra Radio-televizije Srbije, kao solista nastupaće Anika Vavić, dirigent Bojan Suđić.Besplatne karte možete podići na blagajni Kolarčeve zadužbine.

Program kojim se simfonijski orkestar RTS predstavlja publici premijerno ove sezone, obuhvata neke od najlepših i najznačajnijih niti ruskog, ne samo muzičkog, nego i, šire gledano, kulturnog tkanja. Program u punom sjaju prezentuje slovenski romantičarski lirizam, čiji su jedni od najvažnijih predstavnika upravo Aleksandar Borodin (i grupa Petorka kojoj je on pripadao), Petar Čajkovski, kao i, nešto mlađi od njih, Aleksandar Skrjabin.

Kompozicije Uvertira-fantazija „Romeo i Julija“ Čajkovskog, Skrjabinov Koncert za klavir i orkestar i Druga simfonija Borodina međusobno se razlikuju po osnovnim inspiracijama – prva je rađena prema elementima sižea čuvene Šekspirove drame, druga istražuje instrumentalno-tehničke mogućnosti klavira i odnos ovog instrumenta sa orkestrom, u trećoj su muzikom oslikane epizode iz ruske istorije vezane za vladavinu kneza Igora – ali dele mnoge stilske i kompozicione karakteristike. Sa promenljivom metrikom i ritmikom, hromatskim pokretima, čestim disonantnim sazvučjima, specifičnom instrumentacijom, kao i pojedinim originalnim formalnim rešenjima, ova dela neguju mnoge osobenosti ruske muzike druge polovine 19. veka, koje, mada ne sasvim izvan tokova zapadnjačke muzike, čine dela ruske baštine unekoliko egzotičnim zapadnjačkom, a veoma bliskim slovenskom uhu.

Uvertira-fantazija „Romeo i Julija“ (1880) dobila je konačan oblik i formalno određenje u podnaslovu tek deceniju nakon prve verzije, koju je Čajkovski dva puta prekrajao, vođen kritikama i sugestijama svog prijatelja i kolege, Balakirjeva. Smatra se da je Balakirjev dao ideju mladom Čajkovskom da napiše ovo delo, predloživši mu, čak, karaktere i tonalitete tema i odseka, ali da je sâm Čajkovski osmislio kako da uobliči dramski sukob muzičkih materijala, odabravši sonatni oblik za okvir ove simfonijske poeme. Tako, nakon uvodnog dela u kojem autor, evociranjem pravoslavne crkvene muzike, portretiše kaluđera Lorensa, pratimo sukob dve teme: prva asocira na mačevalačku borbu i predstavlja temu Montekija i Kapuleta, dok je druga lirskog karaktera, obojena „toplinom“ Des-dura, ali i potmulim prizvukom niskih registara koji slute nesrećan kraj. Druga tema, u literaturi nazvana ljubavnom, biser je ruske muzike i stekla je popularnost daleko izvan svojeg geografskog i kulturološkog konteksta, pojavljujući se, recimo, u modernim holivudskim filmovima i serijama.

Za razliku od Uvertire-fantazije, koja je danas često zastupljena na repertoarima velikih svetskih orkestara, Skrjabinov Klavirski koncert(1896) može se čuti tek sporadično, možda zbog činjenice da izvođenje ovog dela zahteva veoma promišljeno i koordinisano dijalogiziranje između orkestra i soliste. Upravo u uodnošavanju brojnih promena tempa i ritma, ali i savladavanju bravuroznih arpeđa i pasaža u solističkoj deonici, leži izazov i pokazatelj zrelosti u interpretaciji našeg nacionalnog orkestra sa maestrom Bojanom Suđićem na čelu i pijanistkinje Anike Vavić.Virtuoznost koja se zahteva od soliste – a koja, međutim, nikada nije samoj sebi cilj – te i značajna uloga koja se u dramaturgiji kompozicije daje orkestru, ukazuju na činjenicu da ovo Skrjabinovo delo (jedino tog žanra koje je napisao!), nastalo u ranoj fazi autorove karijere, nosi u sebi klice kompozitorovog zrelog opusa.

Dok se Skrjabin tokom stvaralaštva postepeno odricao romantičarskog nasleđa, otiskujući se u vode takozvanog muzičkog simbolizma i atonalnosti, Borodin je gusto prepletao elemente opusa, praveći sopstveni, prepoznatljiv svet tema i motiva. Njegova Druga simfonija (1869-1878) nosi u sebi brojne reference na opere Knez Igori Mlada, na kojima je kompozitor radio u pauzama od pisanja simfonije. Mada je u kritičarskom diskursu Borodinovo opersko stvaralaštvo neretko cenjenije od instrumentalnog, Druga simfonija se smatra jednim od najvažnijih dela ovog autora, koji je samog sebe okarakterisao kao „iskonskog liričara i simfoničara“. Četiri stava simfonije povezana su čestim izmenama durske i molske terce, koje potiču iz osnovne teme prvog stava, kao i lirskom drugom temom ovog stava, koja se originalno javlja u deonici violončela.

Share:
Share on Facebook
Facebook
Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter

Komentari

Slične vesti

Dečiji hor Rts specijalni gost DEMUS-a 2009
ponedeljak, maj 18, 2009

Dečiji hor Rts specijalni gost DEMUS-a 2009

U subotu, 16. maja 2009. godine, kao specijalni gost ovogodišnje Revije pobednika DEMUS 2009 nastupio je DEČJI HOR RTS, sa … [pročitaj više]
15. maj: Hor i Simfonijski orkestar RTS
ponedeljak, maj 12, 2014

15. maj: Hor i Simfonijski orkestar RTS

U četvrtak 15. maja, Hor i Simfonijski orkestar RTS zajedno sa ansamblom Beogradski barok održaće koncert u Kolarčevoj zѕdužbini. Na … [pročitaj više]
Balkanski motivi
četvrtak, april 11, 2013

Balkanski motivi

U sredu, 17. aprila Hor i Narodni orkestar RTS održaće koncert u Kolarčevoj zadužbini sa početkom u 20 časova. Posle … [pročitaj više]
Categories Simfonijski orkestar, VestiLeave a comment

Pojavio se lažni hor Kolibri

avg 10 Pet 2018sep 16 Čet 2010 by Administrator MP
Naslovna » Archives for septembar 2010

sep 16 Čet 2010

Pojavio se lažni hor Kolibri

Pošto smo ustanovili da se ovih dana u medijima oglašava udruženje građana koje koristi ime „Hor Kolibri – Milica Manojlović“ i poziva decu na audiciju za hor, obaveštavamo zainteresovane da se radi o organizaciji koja se lažno predstavlja i bespravno se poziva na decenijsku tradiciju RTS-ovog hora „Kolibri“.

Radio-televizija Srbije je ponosna na to što hor „Kolibri“ već 50 godina postoji i radi u okviru ove kuće. Javni medijski servis i hor „Kolibri“ ne stoje iza bilo kakvih udruženja i nevladinih organizacija i u procesu smo podnošenja krivične prijave protiv pomenutog udruženja i njegovih osnivača zbog bespravnog korišćenja imena našeg hora i obmanjivanja javnosti.

Dakle, Radio-televizija Srbije, Muzička produkcija RTS i hor „Kolibri“ nisu uputili poziv na audiciju za prijem novih članova. Audiciju za čuvene „Kolibriće“ raspisaćemo uskoro i RTS će o tome blagovremeno i adekvatno obavestiti javnost.

Share:
Share on Facebook
Facebook
Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter

Komentari

Slične vesti

In Memoriam Duško Gojković
četvrtak, april 6, 2023

In Memoriam Duško Gojković

Fotografije je radio Nemanja Živković Sinoć je u Minhenu, u 92. godini, preminuo istaknuti svetski džez trubač, kompozitor i aranžer … [pročitaj više]
Beogradski novogodišnji gala koncert
sreda, decembar 31, 2014

Beogradski novogodišnji gala koncert

U sredu, 14.01.2015. godine u sali Kolarčeve zadužbine, održaće se tradicionalni Beogradski novogodišnji gala koncert Simfonijskog orkestra i hora RTS, … [pročitaj više]
Otvaranje sezone: Simfonijski orkestar RTS i Anika Vavić
utorak, septembar 21, 2010

Otvaranje sezone: Simfonijski orkestar RTS i Anika Vavić

U subotu 02. oktobra u Kolarčevoj zadužbini biće održan koncert Simfonijskog orkestra Radio-televizije Srbije, kao solista nastupaće Anika Vavić, dirigent … [pročitaj više]
Categories Hor Kolibri, VestiLeave a comment

Archives

  • novembar 2023
  • oktobar 2023
  • septembar 2023
  • avgust 2023
  • jul 2023
  • april 2023
  • decembar 2022
  • novembar 2022
  • oktobar 2022
  • septembar 2022
  • avgust 2022
  • jul 2022
  • jun 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mart 2022
  • februar 2022
  • januar 2022
  • decembar 2021
  • novembar 2021
  • jul 2021
  • jun 2021
  • maj 2021
  • april 2021
  • februar 2021
  • novembar 2020
  • oktobar 2020
  • septembar 2020
  • avgust 2020
  • jul 2020
  • jun 2020
  • maj 2020
  • mart 2020
  • februar 2020
  • januar 2020
  • decembar 2019
  • novembar 2019
  • oktobar 2019
  • septembar 2019
  • jul 2019
  • jun 2019
  • novembar 2018
  • oktobar 2018
  • septembar 2018
  • avgust 2018
  • jun 2018
  • maj 2018
  • februar 2018
  • oktobar 2017
  • septembar 2017
  • avgust 2017
  • jun 2017
  • mart 2017
  • januar 2017
  • septembar 2016
  • maj 2016
  • mart 2016
  • novembar 2015
  • oktobar 2015
  • jun 2015
  • maj 2015
  • april 2015
  • mart 2015
  • februar 2015
  • januar 2015
  • decembar 2014
  • septembar 2014
  • jun 2014
  • maj 2014
  • april 2014
  • mart 2014
  • februar 2014
  • januar 2014
  • decembar 2013
  • novembar 2013
  • oktobar 2013
  • septembar 2013
  • avgust 2013
  • jun 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mart 2013
  • februar 2013
  • januar 2013
  • decembar 2012
  • novembar 2012
  • oktobar 2012
  • septembar 2012
  • jun 2012
  • maj 2012
  • april 2012
  • mart 2012
  • februar 2012
  • januar 2012
  • decembar 2011
  • novembar 2011
  • oktobar 2011
  • septembar 2011
  • avgust 2011
  • jun 2011
  • maj 2011
  • april 2011
  • mart 2011
  • januar 2011
  • decembar 2010
  • novembar 2010
  • oktobar 2010
  • septembar 2010
  • avgust 2010
  • jun 2010
  • maj 2010
  • april 2010
  • mart 2010
  • februar 2010
  • januar 2010
  • decembar 2009
  • novembar 2009
  • oktobar 2009
  • septembar 2009
  • jun 2009
  • maj 2009
  • april 2009
  • mart 2009
  • februar 2009
  • januar 2009
  • decembar 2008
  • novembar 2008
  • oktobar 2008
  • septembar 2008
  • avgust 2008
  • jun 2008
  • maj 2008
  • april 2008
  • mart 2008
  • februar 2008
  • oktobar 2007
  • septembar 2007
  • Vesti
  • Ansambli
  • Događaji
  • Kontakt

Copyright © 2008 – 2018 RTS. Sva prava zadržana.

  • Politika privatnosti
  • Politika korišćenja
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube

Copyright © 2008 – 2018 RTS. Sva prava zadržana.

  • Politika privatnosti
  • Politika korišćenja