„БОЖИЋНИ ОРАТОРИЈУМ“ ЗА КРАЈ 2019. ГОДИНЕ
За сам крај 2019. године Симфонијски оркестар и Хор РТС и овога пута припремају врхунски уметнички спектакл, предновогодишњи концерт на коме ће бити изведена монументална партитура Јохана Себастијана Баха – „Божићни ораторијум“. У извођењу овог дела наступиће интернационална екипа солиста. Вокалне солистичке деонице тумачиће Ивана Лазар, сопран (Хрватска), Соња Руње, мецосопран (Хрватска), Леиф Арун Солен, тенор (Шведска) и Сретен Манојловић, бас (Србија), уметници који имају значајно искуство у тумачењу вокално-инструменталних партитура.
Као гост-концертмајстор Симфонијског оркестра РТС на концерту ће наступити Сретен Крстић, први концертмајстор Минхенске филхармоније. Уз њега, као солисти, свираће Томас Руг, први виолончелиста Минхенске филхармоније, затим Горан Костић, некадашњи контрабасиста Симфонијског оркестра у Берну, као и Душан Тороман, оргуље, и Дарко Карајић, теорба, уметници који се са посебним афинитетом баве музиком епохе барока и свирају на аутентичним инструментима те епохе.
Велики уметнички ансамбл, на концерту који је најављен за 28. децембар, у Великој дворани Коларчеве задужбине, у 20 часова, предводиће маестро Бојан Суђић.
Божићни ораторијум Јохана Себастијана Баха је изузетно обимно, а по дубини израза снажно дело. Конципирано је као својеврсна духовна свита, састављена од низа већих целина, писаних за одређене духовне празнике, касније повезаних у јединствену форму. Делу је сам композитор дао назив, објашњавајући га чињеницом да су му као инспирација послужили текстови који славе Христово рођење. То, дакле, и није прави ораторијум, заснован на једној библијској причи, то је збирка прича о Христовом рођењу, које је, према предањима јеванђелисте Луке, припремио Бахов либретиста Пикандер. Због тога ово дело не треба доживљавати као јединствену целину, већ као низ од шест кантата, које је Бах написао 1734. године, за новогодишње свечаности, односно за први, други и трећи дан Божића, за Нову годину, за прву недељу после Нове године и за Света Три Краља. Оно је заокружено у литургијско-тематском, али не и у уметничком смислу, те се ретко изводи у интегралном облику.
И у Божићном ораторијуму препознајемо Баха – великог мајстора, ненадмашног у вокалној и инструменталној полифонији, која је прославила његово дело и завештало га будућим генерацијама.