„BOŽIĆNI ORATORIJUM“ ZA KRAJ 2019. GODINE
Za sam kraj 2019. godine Simfonijski orkestar i Hor RTS i ovoga puta pripremaju vrhunski umetnički spektakl, prednovogodišnji koncert na kome će biti izvedena monumentalna partitura Johana Sebastijana Baha – „Božićni oratorijum“. U izvođenju ovog dela nastupiće internacionalna ekipa solista. Vokalne solističke deonice tumačiće Ivana Lazar, sopran (Hrvatska), Sonja Runje, mecosopran (Hrvatska), Leif Arun Solen, tenor (Švedska) i Sreten Manojlović, bas (Srbija), umetnici koji imaju značajno iskustvo u tumačenju vokalno-instrumentalnih partitura.
Kao gost-koncertmajstor Simfonijskog orkestra RTS na koncertu će nastupiti Sreten Krstić, prvi koncertmajstor Minhenske filharmonije. Uz njega, kao solisti, sviraće Tomas Rug, prvi violončelista Minhenske filharmonije, zatim Goran Kostić, nekadašnji kontrabasista Simfonijskog orkestra u Bernu, kao i Dušan Toroman, orgulje, i Darko Karajić, teorba, umetnici koji se sa posebnim afinitetom bave muzikom epohe baroka i sviraju na autentičnim instrumentima te epohe.
Veliki umetnički ansambl, na koncertu koji je najavljen za 28. decembar, u Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine, u 20 časova, predvodiće maestro Bojan Suđić.
Božićni oratorijum Johana Sebastijana Baha je izuzetno obimno, a po dubini izraza snažno delo. Koncipirano je kao svojevrsna duhovna svita, sastavljena od niza većih celina, pisanih za određene duhovne praznike, kasnije povezanih u jedinstvenu formu. Delu je sam kompozitor dao naziv, objašnjavajući ga činjenicom da su mu kao inspiracija poslužili tekstovi koji slave Hristovo rođenje. To, dakle, i nije pravi oratorijum, zasnovan na jednoj biblijskoj priči, to je zbirka priča o Hristovom rođenju, koje je, prema predanjima jevanđeliste Luke, pripremio Bahov libretista Pikander. Zbog toga ovo delo ne treba doživljavati kao jedinstvenu celinu, već kao niz od šest kantata, koje je Bah napisao 1734. godine, za novogodišnje svečanosti, odnosno za prvi, drugi i treći dan Božića, za Novu godinu, za prvu nedelju posle Nove godine i za Sveta Tri Kralja. Ono je zaokruženo u liturgijsko-tematskom, ali ne i u umetničkom smislu, te se retko izvodi u integralnom obliku.
I u Božićnom oratorijumu prepoznajemo Baha – velikog majstora, nenadmašnog u vokalnoj i instrumentalnoj polifoniji, koja je proslavila njegovo delo i zaveštalo ga budućim generacijama.