MAJA BOGDANOVIĆ I DANIJEL ROLAND SA SIMFONIJSKIM ORKESTROM RTS I MAESTROM BOJANOM SUĐIĆEM
Na poslednjem koncertu u 2022. godini Simfonijski orkestar RTS nastupa sa vrhunskim solistima – violončelistkinjom Majom Bogdanović i violinistom Danijelom Rolandom. Na programu je Sen-Sansova simfonijska poema Danse macabre op. 40, inspirisana poezijom Anrija Kazalisa (1840-1909), francuskog pesnika – simboliste. Deonicu glasa kompozitor je dodelio solo violini, a zvuk tog instrumenta koristi na specifičan način, koji podrazumeva da solista, tokom izvođenja, mora i da preštimava svoj instrument. Koncert za violončelo br. 1, koji su kompozitori Dmitrij Šostakovič i Sergej Rahmanjinov, nazvali najznačajnijim delom za violončelo koje je do tada uopšte i komponovano. Publika će biti u prilici da čuje i „Meditacije“ Žila Masnea iz opere Tais, koja spada u jednu od najpopularnijih numera klasične muzike. Iz opusa Sen-Sansa biće izvedena i jednostavačna kompozicija La muse et le poete, op. 132, komponovana kao dupli koncert za violinu i violončelo, koji je sam kompozitor opisao kao „razgovor između dva instrumenta umesto debate dva virtuoza“. Na kraju koncerta publika će biti u prilica da čuje Simfoniju u d-molu Sezara Franka, remek-delo romantičarske simfonijske muzike, kome su savremenici zamerali to što je da predstavljalo prodor nemačkog stila u francusku muziku romantizma.
Koncert će biti održan 21. decembra, u 20 časova, u Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine. Dirigovaće maestro Bojan Suđić.
Maja Bogdanović, violončelistkinja, rođena u Beogradu, diplomirala je na „Conservatoire National Superieur de Musikue de Paris“, gde je završila i postdiplomske studije (M. Štraus). Studirala je i kamernu muziku (I. Golan i P. L Ejmar). Usavršavala se na „Universitat der Kunste“ u Berlinu (J.P.Majnc), kao i kod B. Grinhausa, A. Gerharta i H. Šifa. Posle debija u dvorani „Carnegie’s Weill Hall“, prepoznata je kao jedna od vodećih violončelistkinja današnjice. Nastupala je sa mnogim značajnim orkestrima, među kojima su „Tonhale orkestar“ iz Ciriha, Tokijska filharmonija, Simfonijski orkestar „Minas Žerais“, Minhenski kamerni orkestar, Beogradska filharmonija, Berlinski simfonijski orkestar i Simfonijski orkestar Radio Slovenije.
U Americi je debitovala na „Grand Teton“ muzičkom festivalu (2017). Čest je gost na vodećim festivalima kamerne muzike, gde je nastupala sa mnogim istaknutim umetnicima, kao što su M. Argerič, J. Bašmet, DŽ. Rahlin, N. Radulović i drugi.
Posebnu pažnju posvećuje savremenoj muzici. Premijerno je izvela dela mnogih kompozitora, među kojima su S. Gubajdulina, K. Penderecki, B. Jusupov, N. Bogojević, I. Žebeljan i drugi.
Laureat je brojnih međunarodnih takmičenja, među kojima se izdvajaju „Aldo Parisot“ u Južnoj Koreji, druga nagrada i Specijalna nagrada publike na „Gaspar Cassado International“ takmičenju u Tokiju. Nagrađena je Specijalnom nagradom na „Concours Rostropovich“ u Parizu iste godine.
Kritičari posebno ističu njenu „nesvakidašnju tonsku lepotu“ i interpretativnu zrelost i tehničku sigurnost (Dennis Roonei, „The Strad“), nazivajući je i istinskom umetnicom sa dušom, „čiji drsko ekspresivan zvuk ima mnogo toga da pokaže…“ (New York Concert Review).
Danijel Roland, violina, rođen je u Londonu, gde je započeo svoje školovanje, koje je nastavio u Holandiji. Na svetskoj umetničkoj sceni pozicionirao se kao harizmatični i avanturistički izvođač, sa veoma širokim repertoarom, koji obihvata dela od Betovena i Bramsa do Elgara, Korngolda, Prokofjeva, Fostera, Milanova i Borejkova, koja je izveo sa najeminentnijim orkestarskim ansamblima. Sarađivao je i sa istaknutim dirigentima, kao što su Lorens Foster, Entoni Hermus, Rosen Milanov i drugi.
Zagovornik je promocije muzike savremenih kompozitora, posebno dela Vasksa, Lindberga, Glasa i drugih. Godine 2017. premijerno je izveo i violinski koncert „Tri čudne ljubavi“ Isidore Žebeljan.
Kao pasionirani kamerni muzičar nastupao je sa mnogim fotografija Marko Borgriv eminentnim umetnicima, među kojima su Ivri Gitlis, Hajnc Holiger, Ana Fedorova, Nino Gvetadze, Majkl Kolins, Vladimir Mendelson, Vilard Vajt, Elvis Kostelo i drugi. Često nastupa na svetskim festivalima kamerne muzike. Deo je klavirskog dua sa pijanistkinjom Natašom Kudrickajom i violiončelistkinjom Majom Bogdanović.
Dobitnik je prve nagrade na takmičenju „Oskar Back“ u Amsterdamu (1995) i „Bramsove nagrade“ u Baden-Badenu. Godine 2005. osnovao je „Stift International Music Festival“. Dvanaest godina je bio vođa „Brodski kvarteta“, sa kojim je nastupao po celom svetu i ostvario veliki broj snimaka.
Predaje na „Royal College of Music“ u Londonu. Svira na violini majstora iz Kremone Lorenca Storio-nija, iz 1796. godine.
Foto: Sarah Wijzenbeek