„REFLEKSIJE“ SVETLANE MAKSIMOVIĆ NA NOVOM KONCERTU IZ CIKLUSA „PREMIJERE“
Na novom koncertu u okviru ciklusa „Premijere“ Simfonijskog orkestra RTS, premijerno će biti izvedeno delo „Refleksije“ Svetlane Maksimović, nastalo kao stvaralački odraz atmosfere i razmišljanja o životu kompozitora, autorkinih kolega, koji preminuli tokom tri protekle godine. Kroz muziku ona oživljava različitosti, ali brojne tačke susreta na dugom putovanju od studentskih do skorijih dana. Kako i sama kaže: „Neki su živeli sa muzikom, neki u muzici, a nekima je muzika bila sam život. Koliko je moguće, u jednom produženom trenutku, zapisala sam nešto od atmosfere i misli po njihovom odlasku“. kompozicija „Refleksije“ pisana je od decembra 2017. do maja 2018. godine.
Iste večeri publici će se predstaviti i mladi umetnik, pijanista Aleksandar Sinčuk, kao solista u „Koncertu za klavir i orkestar“ Edvarda Griga, koji je i jedan od najpopularnijih koncerata klavirske literature. Ovo delo Grig je napisao kada je imao 24 godine i jedini je klavirski koncert koji je u potpunosti završio. Često ga porede sa Šumanovim „Koncertom za klavir“. Postoje dva razloga za to. Prvi je činjenica da su u istom tonalitetu. Drugi je, možda, istinitiji, a vezan je za podatak da je Grig bio oduševljen interpretacijom Klare Šuman, koju jednom prilikom čuo kao solistkinju u Šumanovom „Koncertu“. Da li zbog Klare ili zbog prelepe Šumanove muzike, u delu se prepoznaje uticaj ovog čuvenog nemačkog kompozitora. Sam „Koncert“, oslikava Grigov afinitet prema norveškoj narodnoj muzici. Mnogi motivi, intervali i zvučni ambijenti su preuzeti iz folklora ove zemlje. Delo je na premijeri, 1869. godine, u Kopenhagenu, svirao Edmund Njupert, što je bilo začuđujuće, jer je i sam Grig bio odličan pijanista.
Pored ova dva dela, na koncertu će biti izvedena i „Simfonija u de-molu“, jedina kompozicija ovog žanra u opusu Sezara Franka. Može se reći da je sudbina, na poseban način, umešala svoje prste u tu činjenicu. Naime, prva simfonija koju je Frank u životu opšte čuo bila je „Peta simfonija“ Ludviga van Betovena, čuveno delo, poznato po početnom motivu koji je opisan kao zvuk „sudbine koja kuca na vrata“. Na mladog Franka ono je ostavilo toliko veliki utisak, da je gotovo pobegao iz sale „Pariskog nacionalnog društva za muziku“, u kojoj je koncert održan. Trebalo mu je punih 50 godina da se nepsredno pred smrt uhvati u koštac sa jednim velikim muzičkim oblikom kakva je simfonija. Činjenica da je napisao samo jedno ovog žanra potvrđuje veličinu i snagu utiska koji je na njega ostavila „Peta“ Betovenova. Iako su i kritika i publika toga doba bili veoma rezervisani prema „Simfoniji u de-molu“, ona je danas jedno od vodećih dela poznoromatičarskog simfonijskog repertoara.
Na koncertu, koji će biti održan 01. juna u 20 časova, u Velikoj dvorani Kolarčeve zadužbine, Simfonijskim orkestrom RTS dirigovaće Ronald Colman.
Karte u prodaji na blagajni Kolarčeve zadužbine.